e- papers

We Have moved . . . .

Go to   >    >  >> new Site     

Search This Blog

Friday, March 27, 2009

MT UMNO: Dua menteri dan empat MB kalah.

KUALA LUMPUR, 27 Mac 2009, suarakeADILan

Dua menteri dan empat Menteri Besar antara 24 calon Majlis Tertinggi (MT) yang kecundang dalam pemilihan parti Umno kali ini.

Menteri Pelancongan Azalina Othman Said serta Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Shahrir Abdul Samad, yang sebelum ini adalah anggota MT, terpaksa akur dengan kehendak perwakilan dan melepaskan kerusi masing-masing.

Menteri Besar yang gagal mempertahankan kedudukan sebagai Anggota Majlis Tertinggi pula terdiri daripada Menteri Besar Pahang Adnan Yaakob, Menteri Besar Negeri Sembilan Mohamad Hasan, dan Menteri Besar Johor Abdul Ghani Othman.

Sementara itu Menteri Besar Perlis Dr Md Isa Sabu yang baru pertama kali dicalonkan untuk merebut kerusi MT tahun ini turut tewas.

Beberapa nama-nama besar lain yang turut tewas termasuk Timbalan Menteri Dalam Negeri Mohd Johari Baharum, Timbalan Menteri Sumber Manusia Noraini Ahmad dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Hasan Malek.

Turut gagal menempa tempat masing-masing sebagai anggota MT ialah bekas Menteri Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat Siti Zaharah Sulaiman, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Abdullah Md Zin, bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar Sazmi Miah serta bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Kewangan Dr Hilmi Yahya.

Selain itu Ketua Umno Bahagian Cheras Senator Syed Ali Alhabshee dan Senator Mohamed Jins Samsudin juga tidak terpilih untuk menganggotai MT.

No comments:

Post a Comment