e- papers

We Have moved . . . .

Go to   >    >  >> new Site     

Search This Blog

Monday, December 22, 2008

Don't bail out corporations, Bail out Citizens

Salmah Mat Husain | Mon | Dec 22, 08

(Hrkh) - Pernahkah anda bayangkan sebelum ini harga getah lebih RM4 sekilogram, namun sekarang sudah menjunam kepada 70 sen sahaja. Apa jadi apabila pendapatan penoreh susut lebih 500 peratus.

Sedangkan harga keperluan harian masih lagi berada di paras tinggi biar pun harga minyak sudah diturunkan.

Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa berkata, kerajaan tidak boleh berdiam diri tanpa mengambil sebarang langkah bagi mengatasi bebanan yang terpaksa ditanggungjawab sebahagian besar rakyat di luar bandar sekarang.

Katanya antara langkah yang boleh diambil termasuk mewujudkan stok penimbal getah kebangsaan.

"Sekiranya kerajaan boleh memperuntukkan RM5 bilion ringgit wang KWSP kepada Valuecap Sdn Bhd untuk melindungi syarikat-syarikat tertentu, kenapa tidak sejumlah wang digunakan untuk membantu pekebun kecil," katanya di sini.

Menurut beliau sekiranya RM5 bilion itu digunakan untuk membeli getah pada harga lebih 70 sen sekg bermakna tujuh bilion kg getah mampu dibeli di pasaran.

Katanya, stok penimbal juga dapat membantu mengurangkan lambakan komoditi itu akibat kejatuhan harga, sekaligus mampu mengekang tekanan aliran penurunan harga di pasaran.

"Kini terdapat hampir 600,000 pekebun kecil di seluruh negara yang menghadapi bebanan kejatuhan harga dan kos sara hidup yang memeritkan," katanya.


No comments:

Post a Comment