e- papers

We Have moved . . . .

Go to   >    >  >> new Site     

Search This Blog

Sunday, January 11, 2009

Ahmad Said, Shabery Cheek jahil fakta sejarah?

Mat Zain Mat Isa | Sat | Jan 10, 09 | Harakah

Nampak sangat Barisan Nasional sudah kehabisan modal dalam menghadapi asakan bertubi-tubi daripada PAS di Kuala Terengganu sekarang, sehinggakan para pemimpinnya tidak sempat membuat pertimbangan wajar sebelum bercakap.

Dalam keadaan sangat terdesak oleh pertarungan sengit kini, BN tanpa segan silu sanggup memperdaya rakyat, termasuk dengan memutarbelit fakta-fakta berkaitan sejarah politik negara dan negeri.

Tambah sedihnya, pembohongan dan putarbelit itu bukan saja dibuat para pemimpin peringkat bawahan, bahkan oleh pemimpin utama bertaraf menteri besar dan menteri kabinet sendiri.

Tabiat lama

Dalam ceramah politik di salah satu peti undi dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Wakaf Mempelam, malam kelmarin, Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said seakan kembali

epada tabiat lamanya yang suka menyerang PAS secara membuta tuli.

Beliau tergamak menyifatkan orang-orang PAS sebagai pembohong. Beliau mendakwa ada orang PAS kata mereka tidak berhutang apa-apa dengan Umno kerana Umno tidak pernah berjasa kepada mereka.

Kita tidak tahu apakah betul ada orang PAS yang kata begitu. Ataukah ia sekadar satu lagi kes "orang Umno kata orang PAS kata", sepertiman lazim berlaku sebelum ini. Kalau setakat mahu mendakwa ada orang itu kata begini, orang ini kata begitu, semua orang boleh kata, bukan? Kita pun boleh kata macam-macam juga. Soalnya, adakah orang itu memang ada kata macam yang kita kata itu? Itu satu.

Yang kedua dan lebih menyedihkan ialah apabila Ahmad tergamak memutarbelitkan fakta, semata-mata bagi menyokong hujahnya itu. Katanya, PAS patut berterimakasih kepada Umno kerana hanya Umno yang memperjuangkan kemerdekaan negara.

"Dulu Umnolah yang memperjuangkan kemerdekaan negara hingga bebas dari penjajah. Tak ada PAS masa itu, tak ada DAP, tak ada KeADILan," kata dia.

Dari mana menteri besar ini ambil fakta ini? Kita akui bila Malaysia merdeka tahun 1957, DAP belum ditubuhkan. Parti KeADILan pula memang belum ada. Ia hanya wujud selepas Tun Dr Mahathir Mohamad dan seluruh rank-and-file Umno menzalimi Datuk Seri Anwar Ibrahim, 1998.

Namun semua orang yang mengaji sejarah negara tahu PAS sudah ada sejak tahun 1951. Bahkan dalam pilihan raya umum pertama 1955, PAS sudah meletakkan calonnya di beberapa negeri hampir seluruh negara. Sudah ada kerusi dimenangi PAS ketika itu, di Parlimen Krian, Perak. Wakil tunggal PAS itu jadi pembangkang tunggal di Parlimen. Rasanya budak mumbang di sekolah menengah pun tahu fakta itu. Masakan seorang menteri besar tidak tahu?

Janji pinda perlembagaan

Kebetulan atau tidak, di hari sama juga seorang menteri Kabinet, juga dari Kemaman (satu daerah dengan menteri besar) turut bercakap tanpa fakta mengenai PAS. Dia mendakwa waktu PAS memerintah Terengganu dulu, parti itu berjanji untuk meminda perlembagaan negeri bagi membolehkan dilantik Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada kaum Cina.

Malangnya, kata Dato' Ahmad Shabery Cheek, PAS tidak pernah mengotakan janji itu. Lalu dia membuat kesimpulan mudah berdasarkan kejahilan fakta itu, kononnya PAS memang tidak pedulikan kepentingan kaum Cina.

Ini juga satu lagi kes pemimpin yang perlu diajar tentang fakta sejarah politik negara. Sedangkan perkara itu memang telah disempurnakan kerajaan PAS dulu.

Melalui Sidang DUN pada 24 April 2003, kerajaan Terengganu di bawah PAS telah meluluskan Enakmen Bagi Meminda Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu (Bab Yang Pertama) (Pindaan) 2003 yang dikemukakan Adun PAS-Batu Burok, Datuk Wan Abdul Mutalib Embong.

Enakmen ini bagi membolehkan DUN Terengganu melantik Adun dari kalangan wanita dan bukan Islam, apakala tiada antara mereka yang terpilih melalui pilihan raya. Syarat lantikan tersebut ialah dengan mendapat sokongan daripada sekurang-kurangnya tujuh Ahli Dewan.

Itu faktanya. Ia sekaligus membuktikan kerajaan pimpinan PAS sentiasa prihatin mengenai perjuangan nasib kedua-dua sektor masyarakat tersebut (wanita dan bukan Islam) dan mahu suara mereka diwakili sebaik-baiknya di peringkat tertinggi dalam negeri (sidang Dun).

Malang sungguh bagi Terengganu. Ada menteri besar pun, buta sejarah. Satu-satunya menteri kabinet yang ada pun, dua kali lima saja.

No comments:

Post a Comment