e- papers

We Have moved . . . .

Go to   >    >  >> new Site     

Search This Blog

Tuesday, January 6, 2009

Tiga calon bertanding di KT

Wartawan Malaysiakini | Jan 6, 09

Tiga calon akan bertanding dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu yang akan diadakan pada 17 Januari depan.

Mereka menyerahkan calon pencalonan di pusat penamaan calon di Stadium Negeri di Jalan Sultan Mahmud.

kuala terengganu by election nomination day 060109 candidatesSeperti yang dijangka, calon calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid, calon PAS Mohd Abdul Wahid Endut menyerahkan borang pencalonan masing-masing. Seorang lagi ialah calon bebas, Azharudin Mamat @ Adam.

Pengurus pilihanraya, Datuk Mat Razali Kassim mengumumkan nama-nama calon yang akan bertanding selepas proses bantahan selesai pada jam 11 pagi.

Selepas sesi penyerahan borang tamat, empat bantahan telah dikemukakan tetapi kesemua bantahan itu ditolak, kata Mat Razali.

Wan Ahmad Farid tiba sebaik sahaja pusat penamaan calon dibuka pada jam 9 pagi. Beliau diikuti oleh Mohd Abdul Wahid Endut pada kira-kira jam 9.10 pagi.

Manakala Azharudin, seorang ahli perniagaan, pula menyerahkan borang pencalonan pada saat-saat akhir pada jam 9.58 pagi. Tempoh penamaan calon berakhir jam 10 pagi.

Beliau tiba awal di pusat penamaan calon tetapi menghadapi beberapa masalah dengan borang pencalonannya, yang perlu diperbetulkan.


kuala terengganu by election 060109 abdul wahid endutNaib presiden parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia, Harun Mohamad - yang sebelum ini menyatakan hasratnya untuk turut bertanding - memutuskan tidak tidak berbuat demikian.


Beliau masuk ke pusat penamaan calon pada kira-kira jam 9.20f pagi tetapi keluar semula dan mengumumkan beliau menarik diri daripada bertanding dalam pilihanraya kecil tersebut.


Proses pencalonan bermula jam 9 pagi dan borang pencalonan diterima sehingga jam 10 pagi, diikuti sejam lagi tempoh bantahan.

kuala terengganu by election nomination pas supporters 060109 03Selepas itu, pegawai pengurus pilihanraya akan mengumumkan senarai calon-calon yang layak bertanding, biasanya pada jam 12 tengahari.

Selepas itu, parti-parti yang bertanding akan memulakan kempen masinhg-masing.


Pengundian akan diadakan selepas 11 hari berkempen. Pilihanraya kecil ini diadakan ekoran kematian penyandangnya, Datuk Razali Ismail dari BN pada 28 November lalu.


Seramai 80,229 pemilih layak mengundi dalam pilihanraya kecil ini.


[ Pictures from Kuala Terengganu ]

Kuala Terengganu, Tuesday, 6 January 2009

Pakatan Rakyat crowd: estimated 30,000-40,000, mostly locals.

Barisan Nasional crowd: estimated 4,000-6,000, mostly from out of town brought in with 80 buses.

[ Report from Kuala Terengganu]


No comments:

Post a Comment