e- papers

We Have moved . . . .

Go to   >    >  >> new Site     

Search This Blog

Friday, January 16, 2009

BN beli IC orang PAS pula!

Tiga recana dibawah di petik dari laman PAS

KUALA TERENGGANU, 16 Jan - Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yakin BN menerusi calonnya, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh boleh menang asalkan jentera partinya bekerja kuat turun menemui rakyat.

Pagi ini, dalam masa tidak kurang 12 jam sebelum waktu mengundi, BN sekali lagi terpaksa menggunakan strategi terdesaknya berhabisan dengan 'M' ketiganya 'Money' untuk merealisasikan impian pimpinannya itu bagi memenangkan calon mereka. Terutamanya
apabila 60 peratus pengundi dilihat lebih cenderung mengundi calon Pas, Haji Abdul Wahid Endut.

Dalam pilihan raya kecil ini, peluang cerah calon Pas menewaskan calon dilihat menakutkan BN dalam menghadapi saingan sengit ini. Berikutan 'sampling' Merdeka Centre yang mendapati 46 peratus pemilih Melayu dan 56 peratus Cina bercadang mengundi pembangkang ternyata meresahkan jentera terutamanya pimpinan BN.

Rasuah RM1,000 yang didedahkan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi dalam posting b
log beliau "Kuala Terengganu... Buy-election" menarik perhatian wartawan kami menjejaki bukti-bukti berkaitan.

Wartawan bertugas menemui terus individu yang dimaksudkan, Mat Jusoh, 45, bagi membantu mendapat pengakuan terus dari ahli Umno berkenaan strategi dilakukan di sekitar kawasan Losong Dun Wakaf Mempelam dan diyakini akan di teruskan ke seluruh kawasan Kuala Terengganu.

"Petugas-petugas Umno BN ditawarkan RM1, 000 untuk membeli 1 kad pengenalan pengundi, terutamanya pengundi yang di ketahui statusnya akan mengundi calon Pas," ujarnya.

Dan menurut beliau, penduduk tempatan turut memberitahu, tawaran telah meningkat sehingga RM1,000 bagi setiap undi. BN berusaha mengurangkan undi calon Pas dengan membeli kad pengenalan pengundi lantas mengakibatkan pengundi tidak dapat keluar mengundi Sabtu nanti.

Terdahulu, sewaktu pembangkang menyuruh para pengundi mengambil wang dari BN tetapi mengundi pembangkang dipergunakan BN pula dengan 'Pangkah BN, ambil gambar kertas undi, dapat RM1,000'.

Tambah beliau, sekarang tersebar meluas cerita bahawa seseorang pengundi dikehendaki menggunakan telefon tangannya yang mempunyai kamera untuk mengambil gambar kertas undi yang telah pun dipangkah untuk calon BN sebelum beliau boleh mengambil sogokan RM1,000 itu.

"BN menggunakan teknologi untuk memastikan seseorang pengundi benar-benar mengundi calon BN kerana sebelum ini pembangkang menyuruh para pengundi mengambil wang dari BN tetapi mengundi pembangkang," ujarnya.

Manakala, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pula dengan yakin menjangkakan peratusan yang akan keluar mengundi pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, Sabtu ini sama seperti ketika pilihan raya umum ke-12 Mac tahun lalu.

Jika benar menurut sumber berkaitan strategi kotor BN ini, kita akan lihat bersama dan mengadili melalui peratusan yang akan keluar mengundi Sabtu nanti oleh SPR dan bandingkan kebenarannya maklumat dari orang 'grass root' Umno ini.

Andai benar, terbukti ini petanda teruk dalam karier politi Najib seandainya dia berjaya mengambil alih pentadbiran Pak Lah Mac nanti, dan perkataan "buy-election" ahli parlimen Jelutong, Jeff Ooi itu bukan salah taip. Ia memang pilihan raya yang boleh dibeli dengan wang.

No comments:

Post a Comment